Het leven is gelukkig niet zwart/wit, ten minste in mijn wereld niet.

Zeker wanneer het gezondheid betreft is het geen one size fits all. Dat benadrukken is één van de belangrijkste dingen in mijn praktijk.

Het adagium: twee stuks fruit

Zo heeft fruit ook meerdere facetten. We worden al een aantal jaar gebombardeerd met de boodschap om twee stuks fruit per dag te eten. Om gezond te blijven, maar zeker ook wanneer we bijvoorbeeld darmklachten hebben. Want, zo redeneert men, fruit bevat:

vezels die de darmwerking bevorderen

vocht dat de darmpassage vergemakkelijkt

► de nodige vitaminen & mineralen die je spijsvertering in goede conditie houden

Als je maar voldoende varieert, dan krijgt je de meeste vitamines & mineralen binnen zo luidt de boodschap. En mocht je de reclames gemist hebben, dan is er altijd wel een familielid of een collega die je aan deze richtlijn herinnert.

Fruit: fan of faux

Maar ook fruit heeft een keerzijde. Want fruit heeft niet op iedereen zo’n fris ontspannen & reinigend effect.

Als je maag-darmkanaal gevoelig is voor bepaalde stofjes in fruit, dan kan het eten van vruchten of het drinken van sap leiden tot:

► pijnlijke krampen

► een buik als een ballon

► maagzuur

► een prikkelend gevoel in je mond

► diarree of juist obstipatie

Juist omdat er zoveel fans van fruit zijn, is dit enorm frustrerend. Want hoe vermoeiend is het als je last hebt van maagpijn, je van fruit ineenkrimpt van buikpijn en je krijgt steeds maar te horen dat je meer fruit moet eten omdat het zo lekker licht verteerbaar is….?

Herken je hier iets in & zou je dat met me willen delen?

IC Lukas Blazek