Is alles dat natuurlijk is, wel zo natuurlijk?

Afgelopen zaterdag had ik een afspraak bij de kapper om mijn quarantaine lokken te knippen. Een mooi moment om ook weer eens uit te kijken naar nieuwe haarverzorgingsproducten. Nu denk je misschien: what’s in it for me?’ Blijf nog even hangen, deze post gaat niet over mij of mijn kapsel 😉

Kwaliteit is voor mij heel belangrijk, met zo natuurlijk mogelijke ingrediënten en #dierproefvrij #crueltyfree.

Nu viel mijn oog op een statement die meerdere keren voorbij kwam bij diverse verzorgingsproducten, in de trant van: als ik het niet kan eten, dan smeer ik het niet op mijn huid.

Natuurlijk gezond & mooi

Op zich niet verkeerd natuurlijk, want chemische producten worden vaak niet door je lichaam herkent. Daardoor worden ze gezien als gifstoffen. Je lichaam schiet direct in code oranje.

Nuancering is hierbij wel van belang en dat mis ik een beetje. Want niet alles dat je kunt eten is per se goed voor je huid. Ingrediënten die natuurlijk zijn, maken ze nog niet overal geschikt voor. Dat is goed om te onthouden als je aan de slag gaat met #diy verzorgingsproducten.

Natuurlijk gezond in perspectief

Deze nuancering is ook belangrijk bij wat je in je mond stopt. Alles is een kwestie van perspectief en moet je zien in de context van jouw situatie en de reden waarom je iets gebruikt.

Neem nu de citroen.

Citroen wordt vaak verwerkt in schoonmaakmiddelen omdat het zo lekker vet absorbeert. Precies de reden waarom je altijd een schijfje citroen terug vindt op je gebakken vis, of in je kommetje water voor je handen als je spareribs eet.

Gebruik je huidverzorgingsproducten waar citroen in verwerkt is, dan is het van belang om uit de zon te blijven. Het kan tot ontstekingsreacties en blaren leiden.

Veel mensen drinken ’s morgen een glas water met citroensap. Gedurende de nacht is je lichaam druk bezig geweest om gifstoffen op te ruimen, waardoor je lichaam meer verzuurd is. Door het water en de alkalische mineralen van de citroen help je deze afvalstoffen weg te spoelen en breng je de pH van je lichaam weer meer in balans. Echter, je tandglazuur is er minder bij gebaat.

Dat wil uiteraard niet zeggen dat je het nooit moet nemen. Het is van belang om goed geïnformeerd te zijn. Zo kun je dingen in perspectief plaatsen voor jezelf, koppelen aan jouw gezondheidsdoelen waarom je iets doet en wat je er mee wilt bereiken.

De energie van citroen & limoen is koud, ze hebben een verkoelend effect op ons. Een schijfje citroen in je zomerse drankje op het terras is dus heerlijk verfrissend. Citroenwater in de ochtend als je een koukleum bent is zeker in de winter waarschijnlijk niet het best passend.

Het is niet zwart – wit, er zijn altijd nuances. Probiotica slikken als supplement is prima, tenzij je spijsverteringsproblemen zoals een opgezette buik, gasvorming, constipatie afgewisseld met diarree, concentratiestoornissen komen door een bacterie overgroei in de dunne darm #sibo. Dan zal er specifiek naar jouw situatie en behoeften gekeken moeten worden, om te komen tot de beste aanpak.

Ginseng is een populair supplement bij uitputting, veroudering & stress. Toch is het niet voor iedereen het juiste middel. Goed inzicht in de oorzaak en de verstoring die is ontstaan, is belangrijk om tot de juiste oplossing te komen.

Iets is niet goed of fout op zich, het hangt allemaal af van de context.

#educateyourself

Mocht je genoeg hebben van je (onbegrepen) buikklachten, je spanning & stress gerelateerde problemen met spijsvertering of de onrust in je buik, boek dan nu een gratis online sessie. Dan kijken we samen wat voor jou de juiste weg is.