Heb jij het ook soms zo ontzettend druk?

Brengt het idee van de nieuwe werkweek je hartslag naar record hoogte?

Groeien je werk, je taken, je verantwoordelijkheden, je verplichtingen en je to-do lijstjes je soms boven je hoofd?

Dit kan enorm beklemmend werken en soms een paniekerig en angstig gevoel geven.

Graag deel ik een mooie en simpele techniek met je. Je hebt deze helemaal zelf in de hand en kunt deze overal toepassen.

Het eerste wat je doet als je door dit gevoel overweldigd wordt is op je ademhaling letten. Je ademhaling is waarschijnlijk vrij oppervlakkig, hoog in je borstkas.

Je ademhaling is van jou, gebruik het in je voordeel.
Je ademhaling gaat in principe automatisch, daar hoef je niet iets speciaals voor te doen. Wat je wel kunt doen is de manier waarop je adem haalt te veranderen. Zo neem je het heft in eigen handen. Je kunt je ademhaling bewust inzetten om je angstige, paniekerige gevoel los te laten.

Ga op een rustig plekje zitten, desnoods op het toilet, waar je even een paar minuutjes voor jezelf kunt nemen. Adem drie tellen rustig in via je neus naar je buik en adem in zes tellen weer rustig uit. Door de langere uitademing komt de focus te liggen op de uitademing, op het loslaten. Hierdoor zal je hartslag rustiger worden en activeer je het para-sympathische zenuwstelsel. Dit zorgt voor ontspanning en je zult je snel prettiger voelen.

Vanuit deze ontspannen toestand is het veel gemakkelijker om weer aan de slag te gaan, te zien waar je prioriteiten liggen en een planning te maken van de dingen die je wilt doen.