Gezondheid – Bananen – Darmen – Spijsvertering

Ik las laatst een artikel in een online magazine over een topsporter die aangeeft kilo’s bananen te eten in een week. De kwaliteiten van deze mooie vrucht worden in het artikel overzichtelijk opgesomd. Tevens werd een gunstig effect van bananen op de darmen aangestipt. Mensen met darmproblemen die de praktijk van deze persoon bezoeken komen er vaak weer snel bovenop door bijvoorbeeld te ontbijten met 5 of meer bananen.

Waarom nu dit artikel, vraag je je misschien af.

Ik ben een enorme voorstander van kennis & ervaring delen. We kunnen zoveel van elkaar leren, we kunnen elkaar inspireren. Ik zie heel veel mensen op social media of via een ander kanaal eigen ervaringen delen, om zo anderen te inspireren de resultaten te behalen die zij hebben behaald.

Hartstikke mooi, maar daar zit nu juist de crux. Want het is geen one size fits all. Hoe enthousiast iemand ook is over de eigen resultaten en bevindingen, dit 1 op 1 vertalen als ook geschikt voor een ander is doorgaans iets te kort door te bocht.

Omdat afgelopen vrijdag voor de 4e keer een klant van mij over dit artikel begon en daar vragen over stelde heb ik besloten om daar vandaag dit artikel aan te wijden. Misschien ben jij op zoek naar informatie over voeding en de invloed ervan op je gezondheid, toegespitst op jouw situatie.

Allereerst nog even dit.

Het artikel zegt niet ‘doe wat ik doe‘ of ‘eet meer dan een kilo bananen per week en je wordt topfit’. Laat dat even duidelijk zijn. Het is alleen zo dat we onbewust signalen uit dergelijke boodschap overnemen. Zo werkt ons brein nu eenmaal, en zo werkt het al  helemaal met verlangens.

Want eigenlijk willen we allemaal wel een beetje topsporter zijn. Het gevoel topfit te zijn spreekt aan, zonder dan misschien al het harde werk dat er in gaat zitten. Dat dan weer niet.

Voeding & gezondheid is maatwerk

Op het gebied van voeding, gezondheid & leefstijl is het maatwerk. Daarbij, wat nu voor jou werkt kan over een paar jaar helemaal niet meer bij je passen. Andere levensfase, andere omstandigheden vragen allemaal om verandering van voeding.

Nogmaals, ik zeg niet dat dit artikel eenheidsworst propageert.

Ik wil je alleen het belang laten inzien altijd je onderscheidingsvermogen te gebruiken. Want hoogstwaarschijnlijk ben je geen topsporter of fruitarian.

Voeding en Chinese Geneeskunde

Daarbij heeft de banaan nog een aantal andere kenmerken die van belang zijn. Geen schaduwzijden, maar andere kanten die er toe zouden kunnen leiden dat de banaan voor jou niet je dagelijkse buddy is.

►Vanuit de Chinese Geneeskunde behoren de banaan tot het element Aarde. De banaan is energetisch geclassificeerd als koud. Dat komt heel goed uit, want ze groeien in warme klimaten. Net als andere tropische vruchten hebben ze daarom een verkoelend effect. Wel zo lekker als je zit te puffen in de hitte. Niet zo handig als je het altijd koud hebt.

►Bij sommige mensen werken bananen niet fijn omdat ze slijmvorming veroorzaken.

►Alhoewel bananen over het algemeen gunstig voor de darmwerking zijn, is ook hier de nuance belangrijk. Dit onderscheid is nodig voor zowel het gewenste resultaat als voor de aanpak van de daadwerkelijke oorzaak van problemen. Wanneer je darmflora uit balans is door een schimmelinfectie, dan is de banaan niet het meest aangewezen voedingsmiddel om dit te herstellen om maar eens een voorbeeld te noemen.

Moet je dan de banaan helemaal links laten liggen? Absoluut niet. Let op hoe je je voelt na het eten van een banaan en breng voldoende variatie aan in de soorten fruit die je eet.

Is voor jou de banaan een yea or a nay, zou je dat met me willen delen?

Zou je meer willen lezen over dit onderwerp? Lees eens dit artikel, die ik een poos geleden schreef maar die nog steeds actueel is in dit opzicht.

IC Alicja