Een nieuwjaar, het inspireert altijd om een aantal dingen anders te doen. Misschien doe je zelf mee met Dry January of Veganuary. De mensen die deelnemen aan mijn Kickstart 2020 coachprogramma hebben allemaal hun eigen doelen. Samen hebben we een pad uitgestippeld hoe daar te komen, met praktische day to day acties.

Vaak zijn de eerste dagen best makkelijk. Er is een groot verlangen dingen anders te doen, je kleding knelt, je mond is nog wat droog van de nadorst, je keel schraal van de vele sigaretten, het lopen van een trap zorgt voor zware benen en je bent snel buiten adem.

Je focus kun je het eerste weekend nog vasthouden. Die volgde vrij snel op nieuwjaarsdag. De werkweek daarop lukte prima, als je niet met al te veel onverwachte dingen te maken hebt gekregen.

Je gaat je namelijk steeds beter voelen

Je loopt minder te hijgen, kunt dieper ademhalen, de trap is niet meer zo’n challenge, je lichaam zit minder in de weg, de vieze smaak is weg en je hoofd is helder.

Dan breekt het 2e weekend van januari aan, vrijdag 10 januari. Je ging altijd een borreltje doen op de vrijdag middag. Ten minste, het begon op de vrijdagmiddag. Vaak wist je niet eens hoe laat je uiteindelijk thuis bent gekomen.

Je raakt een beetje in verwarring. Je hebt niet echt iets anders om naar uit te kijken. Je kunt wel wat ontspanning gebruiken. En wat maakt het misschien uit, je voelt je al veel beter dan eerst. Dat is toch al een hele winst?

Keuzevrijheid

Laat ik even duidelijk maken dat ik 100% voor keuze vrijheid ben. Mij persoonlijk maakt het geen fluit uit waar je voor kiest. Het waren jouw doelen hè  Wat ik alleen uit ervaring weet, is dat de kater die daarna komt vaak nog groter is dan daarvoor. Want nu weet je hoe het anders kan, maar toch ben je weer in de oude valkuil gestapt. Je baalt als een stekker. En dat maakt mij wel uit, vandaar deze post 

Tips om doelen te behalen

Een aantal tips die je ontzettend kunnen helpen bij het vasthouden aan jouw doelen, om ze dit keer echt te realiseren:

Stel een doel die bij je past, leg deze vast op een manier die aangeeft waar je naar toe wilt (en niet waar je vanaf wilt) en verbind je zelf eraan. Schrijf op wat je wilt bereiken en terwijl je dit doet, voel in elke vezel van je lichaam hoe je je voelt als je dit daadwerkelijk bereikt hebt. Hoe voelt dit, ruikt het, wat voor kleur heeft het, hoe loop je op straat en hoe stap je je bed uit als je dit gerealiseerd hebt.

Je legt geen focus op wat je niet wilt, anders ben je nog steeds de hele tijd in je hoofd bezig met datgene wat je niet wilt. En dat is een waste of time & energy.

Je legt het vast omdat we als mens nu eenmaal graag de grenzen op zoeken. We wiebelen zachtjes aan de fundering van onze voornemens, totdat er ruimte ontstaat. Vervolgens gaan we nieuwsgierig een kijkje nemen… ik denk dat we allemaal wel weten waar dat naar kan leiden. We balen van onszelf, twijfelen aan ons eigen kunnen. Niemand kan zo streng tegen ons praten als wijzelf.

Op een bewegend doel is het moeilijk raak schieten. Dat zegt mijn coach ook altijd en, neem van mij aan, zij is echt kickass. Wanneer het vast ligt, dan kun je er altijd op terug vallen. Nogmaals doorlezen waar je vandaan kwam, waar je zo graag naartoe wilt en wat het je brengt en waarom je dat zo graag wilt.

De route naar je doel

Stippel de weg uit hoe je jouw doel gaat realiseren door middel van een plan met praktische acties. Een doel is prachtig, een mooie stip op de horizon. Zonder route is het maar de vraag of je er ooit aankomt.

Als je een weekendje weg gaat met de auto naar een huisje in de Ardennen, dan neem je ook je navigatie mee. Je stapt niet in de auto zonder plan. Het kan natuurlijk wel. En het is niet onmogelijk dat je je bestemming uiteindelijk bereikt. Maar het kan zoveel sneller. Met minder frustratie. Tijdswinst en sneller je doel bereiken, das toch super.

Praktische acties

Een realistisch plan met praktische acties die je stap voor stap naar je doel brengen. Zo weet je op elk moment wat je te doen staat en kun je niet afgeleid worden. En nog belangrijker, je hoeft niet met jezelf in discussie of je iets wel of niet zult doen. Want juist op de wat lastige momenten kan zo’n dialoog met jezelf je plannen om zeep helpen.

Wat zijn voor jou de moeilijkste momenten of wat is jouw grootste valkuil wanneer het gaat om het bereiken van je doelen of je houden aan je plan?

IC Marja Brouwer